مزایای زبان پایتون

1.6k
مزایای زبان پایتون

زبان پایتون دارای کاربردهای متنوعی در شرکت‌های توسعه نرم‌افزار مانند بازی‌سازی، چارچوب‌های وب، برنامه‌های کاربردی، توسعه زبانی، پیش‌نمونه‌سازی، برنامه‌های طراحی گرافیکی و دیگر موارد است. این موارد موجب شده‌اند پایتون جایگاه ویژه‌ای در میان زبان‌های برنامه‌نویسی پیدا کند.

کتابخانه‌ های پشتیبان گسترده

پایتون دارای کتابخانه‌ های استاندارد بسیاری در زمینه‌های گوناگون مثل عملیات روی رشته‌ ها، اینترنت، ابزارهای وب سرویس، رابط‌ های سیستم‌ عامل و پروتکل‌ ها است. اغلب وظایف برنامه‌ نویسی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند در پایتون اسکریپت ‌نویسی شده‌اند تا تعداد خطوط کد مورد نیاز برای نوشتن یک برنامه کاهش پیدا کند.

بهبود بهره ‌وری برنامه ‌نویس‌ ها

زبان برنامه‌ نویسی پایتون دارای کتابخانه ‌های پشتیبان گسترده است که بهره ‌وری برنامه ‌نویس‌ ها را به نسبت کار با زبان‌ هایی مانند VB، پِرل (Perl)، جاوا، C++ ،C و C# دو تا ده برابر می‌کند.

بهره وری

فرآیندهای یکپارچه ‌سازی قدرتمند، چارچوب تست واحد (Unit Testing Framework) و توانایی‌ های کنترل بهبود یافته ‌ای که پایتون دارد، موجب افزایش سرعت و بهره‌ وری برنامه ‌های کاربردی می ‌شود.

معایب زبان پایتون

پایتون دارای مزیت‌ های بسیار زیاد و متنوعی است و برنامه ‌نویسان این زبان را نسبت به دیگر زبان ‌ها به دلیل سادگی یادگیری و کد نویسی ترجیح می‌دهند. اگرچه این زبان هنوز جایگاه خود را در برخی حوزه ‌های پردازش کامپیوتری مانند Enterprise Development Shopsبه دست نیاورده است. بنابراین، ممکن است پایتون قادر به حل برخی از راهکارهای سازمانی نبوده و با محدودیت‌هایی مواجه باشد که برخی از آن‌ها در ادامه ذکر شده‌اند.
1- دشواری در استفاده از دیگر زبان‌ها
طرفداران پایتون که با ویژگی‌ها و کتابخانه‌های گسترده این زبان اُنس گرفته‌اند ممکن است در کار یا یادگیری دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی دچار مشکل شوند. متخصصان پایتون ممکن است اعلان مقادیر یا نوع متغیرها و الزام به افزودن آکولاد یا نقطه ویرگول (semi colons) در بخش‌هایی از کد را دشوار و بی‌دلیل بپندارند (چون انجام چنین کارهایی در پایتون نیاز نیست).
2- ضعیف در پردازش موبایل
پایتون جایگاه خود را در بسیاری از سکوهای دسکتاپ و سرور به دست آورده و تثبیت کرده، اما در پردازش موبایل ضعیف به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که برنامه‌های کاربردی موبایل کمی با استفاده از آن ساخته می‌شوند. از جمله برنامه‌های موبایل ساخته شده با پایتون می‌توان به Carbonnelle اشاره کرد.
3- کاهش سرعت
پایتون به جای استفاده از کامپایلر با بهره‌گیری از یک مفسر اجرا می‌شود و این امر می‌تواند موجب کاهش سرعت آن شود. از سوی دیگر، پایتون برای بسیاری از کاربردهای وب سریع به شمار می‌آید.
4- خطاهای زمان اجرا (Runtime Errors)
زبان پایتون به طور پویایی تایپ می‌شود، بنابراین دارای محدودیت‌های طراحی زیادی است که توسط برخی توسعه‌دهندگان این زبان (+) بیان شده‌اند. حتی مشاهده شده که این زبان نیاز به زمان تست بیشتری دارد و هنگامی که برنامه‌ها در نهایت اجرا می‌شوند خطاهایی بروز می‌کنند.
5- لایه‌های دسترسی پایگاه داده توسعه نیافته
در مقایسه با دیگر فناوری‌های محبوب مانند JDBC و ODBC، لایه دسترسی به پایگاه داده پایتون اندکی تحت توسعه و ابتدایی به نظر می‌رسد و از همین رو قابل اعمال بر کسب‌و‌کارهایی نیست که نیاز به تعامل‌های روان برای داده‌های میراثی پیچیده دارند.

کاربردهای پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است. به عبارت دیگر، می‌توان از پایتون تقریبا برای همه کار استفاده کرد. نکته حائز اهمیت آن است که پایتون یک زبان تفسیری (interpreted language) به شمار می‌آید، بدین معنا که کد نوشته شده به این زبان در زمان اجرا واقعا به فرمت قابل خواندن برای کامپیوتر ترجمه نمی‌شود. این در حالی است که اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی این تبدیل را حتی پیش از اجرا انجام می‌دهند. این نوع از زبان با عنوان زبان اسکریپت‌نویسی (scripting language) نیز نامیده می‌شود زیرا هدف از ساخت آن در ابتدا برای استفاده در پروژه‌های کوچک بوده است.
مفهوم زبان اسکریپت‌نویسی از بدو پیدایش آن به شکل قابل توجهی تغییر کرده است، زیرا پایتون برای نوشتن نرم‌افزارهای کاربردی و تجاری بزرگ به جای پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از پایتون در پروژه‌های گوناگون با افزایش محبوبیت آن رشد قابل توجهی کرده است. بسیاری از برنامه‌های کاربردی و پلتفرم‌های تحت وب از پایتون استفاده می‌کنند، از این جمله می‌توان به موتور جست‌و‌جوی گوگل (Google’s Search Engine)، یوتیوب (YouTube) و سیستم‌های تراکنش مبتنی بر وب بازار بورس نیویورک (New York Stock Exchange | NYSE) اشاره کرد. برکسی پوشیده نیست که زبان برنامه‌نویسی که برای سیستم بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بسیار قدرتمند باشد.
ناسا نیز از پایتون برای برنامه‌نویسی تجهیزات و ماشین‌آلات فضایی خود بهره می‌برد. پایتون همچنین برای پردازش متن، نمایش اعداد یا تصاویر، حل معادلات علمی و ذخیره‌سازی داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان کوتاه، این زبان در پشت صحنه برای پردازش عناصر زیادی که کاربر ممکن است نیاز داشته باشد یا در دستگاه خود با آن مواجه شود – از جمله دستگاه‌های موبایل- مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایتون در دامنه‌های وسیعی کاربرد دارد.


پایتون چه تفاوتی با زبان های دیگر دارد؟

پرسشی که ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح باشد آن است که با زبان برنامه نویسی پایتون چه تفاوت‌هایی با دیگر زبان‌ها مانند پی ‌اچ ‌پی یا روبی دارد؟ پایتون جایگاهی خوبی به دست آورده زیرا یادگیری و درک آن آسان است. بسیاری از افراد روبی را مانند پایتون زبان خوبی برای شروع می‌دانند، در حالیکه پایتون چند سالی زودتر از روبی وارد میادین شده و این یعنی ردپای بزرگی در جهان کسب‌وکار دارد. همچنین، پایتون در میان توسعه ‌دهندگان زبان برنامه‌نویسی C نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا جا‌به‌جایی بین دو زبان و استفاده از یکی از آن‌ها همراه با دیگری آسان است. هم روبی و هم پایتون رشد قابل توجهی در بازار کار داشته‌اند، بنابراین انتخاب هر یک از آن‌ها برای کسب شغل می‌تواند مناسب باشد. PHP نیز با وجود آنکه کاربرد آن متفاوت است زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت انتخاب بسیار بسته به زمینه مورد استفاده و نوع پروژه موجود دارد.

نظرات کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است

دیجیتال مارکتینگ ایکاد

برای ارتباط با ما می توانید یکی از راههای زیر را امتحان کنید:

آدرس شرکت ایکاد

شهرکرد : خیابان 12 محرم، فاز سوم بازار بزرگ میلاد، طبقه دوم، واحد 64

اهواز : کوی ملت، خیابان 16 عامری، مجتمع آلباخ 4، پلاک 104

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :