بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

1.3k
بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

هر چیزی هسته ای دارد و هسته مرکزی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محتواست. بازاریابی محتوا یک رویکرد با ارزش و مداوم برای جذب بیشتر مخاطبان جهت خرید محصول یا خدمت مورد نظر است که شامل متن، کتاب الکترونیکی، پادکست، ویدئو و موارد دیگر می شود.
با این حال، بازاریابی محتوا تنها تولید محتوای متنی، پادکست، ویدئو و... نیست بلکه باید از همه این موارد به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف استفاده کنید تا آنها را جذب و حفظ کنید.


اهمیت بازاریابی محتوا در چیست؟


چه بسا بیشتر از فهم معنای بازاریابی تولید محتوا، درک لزوم و اهمیت استفاده از بازاریابی محتواست که اهمیت دارد. در وهله اول باید چهار گام چرخه خرید را بشناسیم:
اطلاع؛ قبل از اقدام به خرید یا استفاده از خدمات اینترنتی بسیاری از مشتریان نیاز به آگاهی دارند، اما بسیاری از آن ها نمی دانند راه حلی برای این موضوع وجود دارد.
پژوهش؛ زمانی که مشتریان از وجود راه حل آگاه شوند، برای آموزش و کسب اطلاعات تحقیقاتی را انجاممی دهند. به طور مثال، یک خریدار ماشین تلاش خواهد کرد تا بفهمد انواع خودرو های مجود چیست و کدام یک با معیارهای او همخوانی دارد.
توجه؛ در این گام مشتریان به مقایسه محصولات مختلف از فروشندگان متفاوت می پردارند تا مطمئن شوند که محصولی با کیفیت عالی و قیمت متعادل دریافت می کنند.
خریدکردن؛ در آخرین گام زمان به خرید می رسد که مشتریان تصمیم خود را می گیرند و معامله صورت می گیرد.
وقتی نوبت به دو گام آخر می رسد، تبلیغات آفلاین و به روش قدیم خوب و کاربردی است اما بازاریابی محتوا با هدف بالا بردن آگاهی از راه حل ها و آموزش خریداران در مورد محصولی که امکان دارد قبلاً هیچ وقت حتی به آن فکر نکرده بودند، از دو مرحله ابتدایی آغاز می کنند و موفقیت شما را تضمین می کنند.
کاربران محتوای را از قبل پیدا می‌کنند، ارزشی در آن پیدا می‌یابند، و زمانی که تماس می‌گیرند از قبل قانع شده اند که می‌خواهند با سایت شما کار کنند. و شما دیگر مجبور نیستید تازه درگیر تاکتیک های فروش شوید. اعتمادی که قاعدتا باید در طول یک چرخه فروش بزرگ ایجاد شود، قبل از اینکه بدانید مشتری وجود دارد، ایجاد شده است.
 


دسته بندی انواع محتوا


بازاریابی محتوا که در سال های اخیر به شهرت قابل توجهی رسیده است، یک رویکرد بازاریابی کاملا استراتژیک است که تمرکز آن ایجاد محتوای با ارزش و ماندگار است که در نهایت نظر مخاطبان را  کند.
 1) تولید محتوای متنی: اصطلاح نوشتن محتوا در عصر حاضر به مهارت برنامه ریزی، نوشتن و انتشار محتوا گفته می شود. محتوا در دنیای بازاریابی دیجیتال همچنان در حال تکامل است پس نقش یک نویسنده محتوا نیز در حال تغییراست. بعضی از نویسندگان محتوا به طور ویژه روی جنبه خاصی از تولید محتوا کار می کنند و برخی دیگر از نویسندگان محتوا ممکن است مجموعه ای از خدمات مختلف مرتبط با تولید محتوای را ارائه بدهند. نقش بنیادی یک نویسنده محتوا با درک مخاطبان هدف کسب و کاری که برای آن می نویسد آغاز می شود. بعضی از وظایفی که یک نویسنده محتوا امکان دارد مسئولیت انجام آن را داشته باشد: تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی محتوا، تولید محتوا، تصحیح و نگارش محتوا، انتشار و اطلاع رسانی است.
2) محتوای بصری: به محتوای آنلاین که اساساً مبتنی بر تصویر است گفته می شود. انواع رایج محتوای بصری شامل تصاویر، نمودارها، اینفوگرافیک ها، ویدیوهای آنلاین، اسکرین شات، گیف و ... است شبکه های اجتماعی بصری، مانند یوتیوب و اینستاگرام و آپارات به سرعت در حال رشد هستند که در دریافت بک لینک ها، اشتراک گذاری و افزایش ترافیک بسیار مهم هستند.
3) محتوای صوتی: محتوای صوتی یک پدیده تقریبا نو ظهور به شمار می آید که تبدیل به یک دارایی ارزشمند در فضای مجازی شده است. در حال حاضر، بسیاری از برندهای معروف شروع به استفاده از این قالب محتوا کرده اند، چرا که بسیاری از مردم به این روش روی خوش نشان داده اند.
محتوای صوتی هر چیزی است که از طریق گوش دادن مصرف می شود. موسیقی، رادیو و پادکست، کتاب های صوتی همه نمونه هایی از این نوع رسانه به شمار می روند. برخلاف محتوای ویدیویی، مخاطبان شما برای استفاده از اطلاعات احتیاجی به خیره شدن به صفحه نمایش ندارند و مخاطبان چه در حال رانندگی با ماشین، پختن غذا یا پیاده روی باشند، می توانند در حین انجام کارهای دیگر از محتوای صوتی استفاده کنند.
 


مزایای بازاریابی محتوا


چرا بازاریابی محتوا به این میزان مفید است؟ در اینجا به مهمترین مزایای بازاریابی محتوا می اشاره می کنیم.
1- حفظ کاربران: محتوای خوب یک دارایی عظیم برای شماست. و قادر به ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان است که باعث تبدیل آن ها به یک خریدار دائمی می شود.
2 - جذب حداکثری از طریق پلتفرم های اجتماعی: فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از راه های جذب حداکثری تبلیغ و ایجاد برندینگ مناسب است.
3- ایجاد اعتماد: با کمک بازاریابی تولید محتوا شما می توانید با مخاطبان خود اعتماد برقرار کنید و پاسخگوی سوالات آن ها باشید.
4- افزایش ترافیک و سئو: نمی توانید در سئو بدون استراتژی محتوای عالی و متمرکز دیده شوید. در واقع، ایجاد محتوای موثر، پایه سئو سایت و بهترین راه برای بیشتر کردن ترافیک سایت است.
5- کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغ: بازاریابی محتوا اقتصادی، مطمئن و کاربردی برای همه کسب و کار هاست. هر چه سریع تر آغاز شروع کار در این زمینه کنید، زودتر به نتیجه خواهید رسید.
6- افزایش شناخت و آگاهی از وجود برند شما: هر زمانی که محتوایی کاربردی برای مخاطبان خود به وجود آورید که مخاطب هر جایی به آن برخورد کنند و یا حتی کلیک کنند باعث ایجاد شهرت و اگاهی از نام تجاری شما می شود.
 


 معایب بازاریابی محتوا


مواردی که به عنوان معایب بازاریابی از آن ها یاد می شود در واقع چالش های پیش رو هستند که باید از پس ان ها بر آمد مانند:
1- دیر به نتیجه می رسد! : بازاریابی محتوا یک راه سریع السیر برای رسیدن شما به هدف نیست. این یک راه بلند مدت برای کسب درآمد و افزایش ترافیک است.
2- نیاز به دانش دارید: بازاریابی محتوا چیزی نیست که همه بتوانند انجام دهند و شما به کسانی نیاز دارید که در زمینه نوشتن تخصص و خلاقیت دارند.
3- حفظ خلاقیت و دانش گسترده: ایجاد یک محتوای منحصر به فرد و جذاب شاید به تنهایی کار ساده ای به نظر برسد اما یقینا با گسترش و پیشرفت هر روز تکنولوژی نیازمند به روزسانی و تطبیق با شرایط دوره است که این یکی سختی ها و چالش های بازاریابی محتواست.
4- معیار های سخت: بعضی از معیار ها مانند سنجش وفاداری مشتریان به راحتی قابل اندازه گیری نیستند و شما از طریق تعامل با کاربران و فروش می توانید این معیار را اندازه گیری کنید.
 
در نهایت، هنگامیکه شما محتوای خود را در مکان و زمان مناسبی ارائه دهید، باعث افزایش شهرت برند شما می شود و هر چه مشتریان شما با محتوای بهتری رو به رو شوند تعامل بهتری با سایت شما برقرار خواهند کرد.
 

نظرات کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است

دیجیتال مارکتینگ ایکاد

برای ارتباط با ما می توانید یکی از راههای زیر را امتحان کنید:

آدرس شرکت ایکاد

شهرکرد : خیابان 12 محرم، فاز سوم بازار بزرگ میلاد، طبقه دوم، واحد 64

اهواز : کوی ملت، خیابان 16 عامری، مجتمع آلباخ 4، پلاک 104

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :