نقشه راه برای برنامه نویس شدن

1.0k
نقشه راه برای برنامه نویس شدن

طبق امار در سال های اخیر، برنامه نویسی یکی از رشته های محبوب و پرطرفدار شناخته شده است. به طوری که حتی بسیاری از افراد که رشته تحصیلیشان مرتبط با کامپیوتر نمی باشد هم علاقه مند به یادگیری برنامه نویسی می باشند. برنامه نویسی شامل حوزه های مختلفی می باشد که عبارتند از:
•    برنامه نویسی موبایل
•    برنامه نویسی دسکتاپ
•    برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی موبایل :

برنامه نویسی موبایل به طراحی اپلیکیشن هایی که بروی دستگاهایی که به نوعی از یک سیستم عامل پشتیبانی می کنند گفته می شود که این دستگاها می توانند موبایل ها ، تبلت ها ، ساعت های هوشمند و ... باشند. 
حوزه برنامه نویسی موبایل را می توان به دو دسته iOS و Android تقسیم بندی کرد.

برنامه نویسی IOS :

IOS یک سیستم عامل اختصاصی می باشد که توسط شرکت اپل ساخته شد و تنها روی دستگاهای خوده شرکت اپل قابل اجرا می باشد.
برنامه نویسی ios به ساخت برنامه هایی می گویند که بتوان آن ها را بر روی دستگاهای iphone ،  ipad و ipod ها اجرا کرد. برنامه نویسی  ios با دو زبان Swift و  Objective-C امکان پذیر می باشد.


Swift:

زبان برنامه نویسی سوئیفت یکی از جدیدترین زبان های برنامه نویسی می باشد که در بین علاقه مندان به توسعه اپلیکیشن های ios  محبوبیت بالایی دارد. اگر چه سوئیفت تنها برای برنامه نویسی برنامه های  ios مورد کاربرد قرار می گیرد ولی می توان از ان در سیستم عامل لینوکس نیز استفاده کرد. این زبان برنامه نویسی توانسته تا حد زیادی جایگزین زبان برنامه نویسی Objective-C  نیز بشود.
بازکار این زبان نیز بسیار عالی می باشد زیر Iphone ، Ipad ، Apple watch و Apple TV ها تنها از سیستم عامل  ios استفاده می کنند.

Objective-C:

Objective-C یک زبان برنامه نویسی شی گرا می باشد که قبل از زبان Swift منتشر شد. این زبان مناسب برنامه نویسی ios می باشد و اگر هدف استخدام در شرکت های برنامه نویسی می باشد گزینه بهتری نسبت به زبان Swift می باشد.هرچند Swift زبانی بروز تر می باشد.

برنامه نویسی Android :

یکی دیگر از حوزه های برنامه نویسی موبایل ، برنامه نویسی اندروید می باشد . سیستم عامل اندروید تقریبا یک سال بعد از سیستم عامل ios معرفی شد که توانست تحولی در دنیای برنامه نویسی موبایل ایجاد کند. سیستم عامل اندروید امروزه علاوه بر بیشتر موبایل ها و تبلت ها توانسته بر روی انواع ساعت های دیجیتال ، تلویزیون ها و ... سازگار باشد. اندروید که توسط شرکت گوگل پشتیبانی می شود به صورت متن باز ارائه شد یعنی کد آن در دسترس کاربران و توسعه دهنگان می باشد و توسعه دهنگان اندروید به راحتی می توانند ان را ارتقا دهند.
از این رو برای کد نویسی اندروید از زبان های مختلفی استفاده می شود که عبارتند از:
•    Java
•    Kotlin
•    Python
•    Html/CSS/JavaScript
•    C/C++
•    C#


Java:

 اولین گزینه برای شروع برنامه نویسی اندروید یادگیری زبان جاوا می باشد. جاوا به عنوان زبان رسمی اندروید شناخته می شود و بیشترین پشتیبانی را در بین زبان های برنامه نویسی اندروید از سمت گوگل دارد .جاوا یک زبان شئ گرا می باشد که به دلیل پیچیدگی این زبان شاید یادگیری آن به مراتب سخت تر از دیگر زبان های برنامه نویسی باش و از همین رو هم شاید کمتر مورد استقبال قرار گیرد. در ایران زبان جاوا بیشتر برای برنامه نویسی اندروید مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که این زبان کاربرد های دیگر نیز دارد.

Kotlin:

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی معرفی شده توسط گوگل زبان برنامه نویسی Kotlin می باشد. این زبان همانند زبان Java بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می شود. با این تفاوت نسبت به جاوا که دیگر پیچیدگی کد نویسی جاوا را ندارد و یادگیری آن می تواند اسان تر باشد . با اینکه این زبان یک زبان جوان می باشد و در سال 2011 منتشر شد ولی امید به ان است که این زبان به سرعت پیشرفت کند و روزی به زبان اول برنامه نویسی اندروید تبدیل شود.این زبان برای افراد مبتدی که قصد یادگیری برنامه نویسی اندروید را داردند می تواند گزینه مناسبی باشد.

C/C++:

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی اندروید زبان های C و C++ می باشند. این زبان ها در محیط اندروید استدیو با استفاده از Android NDK اجرا می شوند و به این معنی می باشد که این برنامه ها نمی توانند بر روی ماشین های مجازی جاوا اجرا شوند. همچنین یادگیری این زبان از یادگیری جاوا سخت تر می باشد.پس  این زبان برای برنامه نویسی اندروید گزینه انتخاب مناسبی نمی باشد.
 

برنامه نویسی ویندوز:


برنامه نویسی ویندوز به ساخت برنامه هایی می گویند که بتوان آن ها را روی سیستم عامل ویندوز اجرا کرد مانند مجموعه افیس و ....
برای برنامه نویسی ویندوز زبان های مختلفی وجود دارد که مهمترین آن ها زبان های :
•    C#
•    Java
•    JavaScript
می باشند.

C# :


امروزه یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی،زبان C# می باشد که توسط مایکروسافت معرفی شده است.این زبان از خانواده C بوده و به شدت از زبان های جاوا و دلفی تاثیر گرفته است. این زبان ، زبانی شئ گرا بوده و علاوه بر استفاده در حوزه برنامه نویسی دسکتاپ می توان از ان در حوزه های دیگر برنامه نویسی مانند ساخت برنامه های اندرویدی و یا ساخت اپلیکیشن های تحت وب استفاده کرد. زبان سی شارپ شامل پلتفرم دات نت (.NET) می باشد که برنامه نویسی را برای این زبان راحتر می کند.

Java:


یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی در حوزه ویندوز زبان برنامه نویسی جاوا می باشد . هرچند امروزه بیشتر برنامه نویسان این حوزه به سمت سی شارپ رفته اند. جاوا علاوه بر استفاده در حوزه برنامه نویسی دسکتاپ در برنامه نویسی موبایل و همچنین برنامه های تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد. 

JavaScript:


یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی ویندوز زبان جاوااسکریپت می باشد که نسبت به دو زبان قبل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در زبان جاوااسکریپت میتوان با استفاده از چهارچوب Electron برنامه های تحت دسکتاپ نوشت.

 

برنامه نویسی لینوکس:


یکی دیگر از حوزه های برنامه نویسی دسکتاپ ، حوزه برنامه نویسی لینوکس می باشد. در این حوزه زبان های مختلفی وجود دارد که مهمترین آن ها دو زبان جاوا و پایتون می باشد.

Java :


همانند سایر حوزه های قبل که در بالا معرفی شدن در این حوزه هم می توان از زبان جاوا استفاده کرد. چون این زبان برنامه نویسی قابلیت اجرا در تمامی پلتفرم ها را دارد پس برنامه هایی که با این زبان نوشته می شوند 
جدا ازنوع سیستم عامل می تواند در هر سیستم عامل اجرا شود. در لینوکس نیز برنامه های جاوا می توانند بر روی ماشین مجازی java virtual machine یا Jvm اجرا شوند. پس این زبان ،زبان مناسبی برای ساخت برنامه های لینوکس می باشد.

Python:


زبان برنامه نویسی دیگری که می توان در حوزه برنامه نویسی لینوکس استفاده کرد زبان پایتون می باشد. زبان پایتون یک زبان جدید و در حال توسعه می باشد که امید است در چندسال آینده به یکی از زبان های پرکاربرد تبدیل شود. زبان پایتون بیشتر به زبان انسان نزدیک می باشد و از این رو یادگیری این زبان اسان می باشد .پس این زبان گزینه مناسبی برای استفاده در حوزه برنامه نویسی لینوکس و ویندوز می باشد.


برنامه نویسی حوزه مک :


حوزه برنامه نویسی مک مربوط به ساخت برنامه هایی می باشد که بر روی سیستم عامل مربوط به شرکت اپل قابل اجرا می شوند . برای برنامه نویسی در این حوزه درمیان دو سه زبانی که برای برنامه نویسی وجود دارد بهترین گزینه برای انتخاب ،زبان برنامه نویسی Swift می باشد .
 

برنامه نویسی تحت وب :

وب چیست؟


 وب بخشی از اینترنت است که شامل وب سایت ها و صفحات گرافیکی می باشد. وب سایت ها از صفحاتی تشکیل شده اند که شامل زبان Html می باشد و می توان با استفاده از ابرمتن ها بین این صفحات پیوند ایجاد کرد. برای دسترسی به وب و سایت های موجود در ان ها نیازمند مرورگر ها می باشیم.


برنامه نویسی وب چیست؟


برنامه نویسی وب به کد نویسی برنامه هایی می گویند که برای اجرا نیازمند یک وب سرور می باشند  و باید در محیط وب با استفاده از یک مرورگر به ان ها دسترسی پیدا کرد.این برنامه ها می توانند شامل صفحات وب یا مانند :Gmail   ، Google Map و ... .

تفاوت طراحی وب و برنامه نویسی وب چیست؟


طراحی وب یکس از زیر مجموعه ها و اجزا برنامه نویسی وب می باشد. به طور کلی طراحی وب مربوط به تعیین المان ها و اجزا یک صفحه وب و شکل ظاهری آن می شود ولی برنامه نویسی وب مربوط به نحوه عملکرد اجزا و المان ها  و پردازش دیتاهای دریافتی از ورودی ها می شود. 
اگر یک صفحه وب را به یک خانه تشبیه کنیم ،چیدن وسایل خانه و طراحی ظاهری آن مربوط به طراحی وب و عملکرد و کاربرد وسایل خانه نیز مربوط به برنامه نویسی وب می شود.

برنامه نویسی وب به چند دسته تقسیم می شود؟
به طور کلی برنامه نویسی وب به دو دسته ی زیر تقسیم می شود:
•    برنامه نویسی سمت کلاینت یا Front-End
•    برنامه نویسی سمت سرور یا Back-End


Front-End چیست؟


برنامه نویسی Front-End یا سمت کلاینت به برنامه نویسی ای می گویند که طراحی ظاهری و المان های یک وب سایت را ایجاد می کند.در برنامه نویسی فرانت اند برنامه نویس هرآنچه را که تولید می کند با کاربران تعامل دارند مانند تصاویر ، دکمه ها ، فرم ها ، جدول ها و .... .
فرات اند به طور کلی به دو دسته طراحی ظاهری و توسعه رابطه کاربری دارد . طراحی ظاهری معمولا با استفاده از نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ و ... انجام می گیرد و بخش توسعه رابطه کاربردی مربوط به پیاده سازی این طرح ظاهری با استفاده از زبان های Html ، CSS و JavaScript می شود .
امروزه با استفاده از زبان های برنامه نویسی بسیاری می توان در حوزه ی فرانت اند کار کرد ولی به طور کلی در این حوزه سه زبان اصلی و مهم وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک فرانت اند کار یادگیری ان ها واجب است. این زبان ها به صورت زیر می باشند:
•    Html
•    CSS
•    JavaScript
Html :
اولین قدم یادگیری در حوزه فرانت اند ، یادگیری Html می باشد. زبان Html یک زبان نشانه گذاری می باشد که با استفاده از آن می توان قالب و چهارچوبه اصلی یک صفحه وب را ایجاد کرد. با استفاده از این زبان می توان منو ها ، جداول ، فرم ها ، تصاویر و ...  را در یک صفحه وب ایجاد کرد . ولی این المان ها به تنهایی ظاهر مناسبی ندارد و فقط مانند یک فایل متنی می باشند که برای تبدیل به المان با ظاهر مناسب نیازمند دیگر زبان ها هستند.

CSS :
دومین قدم از یادگیری در حوزه فرانت اند ، یادگیری زبان CSS می باشد. زبان CSS نیز یک زبان استایل دهی می باشد که با استفاده از آن ها می توان به قالب و المان هایی که با زبان Html ساخته شده اند ظاهری مناسب داد و آن ها را به شکل کاربرپسند تبدیل کرد.  با استفاده از این زبان می توان فونت ، رنگ ، رنگ پس زمینه و...  المان ها را تغییر داد.
زبان CSS دارای فریمورک های مختلفی می باشد که برای راحتی در استفاده از زبان CSS می توان از آن ها استفاده کرد. معروف ترین فریمورک های این زبان عبارتند از:
•    Bootstrap
•    Foundation
•    Bulma
•    UIKit

Bootstrap :
یکی از محبوب ترین فریمورک های CSS ، فریمورک Bootstrap می باشد که در سال 2011 توسط Twitter  معرفی شد. این فریمورک شامل همه کلاس ها و کامپوننت های لازم برای کد نویسی CSS را شامل می شود و می توان به راحتی با آن کدنویسی کرد. این فریمورک با تمامی مرورگرها سازگار می باشد و حتی به صورت ریسپانسیو نوشته شده است که با موبایل نیز سازگار می باشد. به خاطر دلایل زیر می توان از Bootstrap استفاده کرد:
•    صرفه جویی در زمان
•    جلوگیری از هرگونه ناسازگاری بین مرورگرها
•    نگه داری مناسب از پایگاه کد

Foundation :
یکی دیگر از فریمورک های زبان CSS ، فریمورک Foundation می باشد که در سال 2011 توسط شرکت ZURB معرفی شد . این فریمورک نسبت به به سایر فریمورک های CSS دارای اینترفیس پیشرفته تری می باشد . نقطه قوت این فریمورک این می باشد که به طراحان اجازه می دهد که با خلاقیت بالا کد های خود را بنویسند. دلایل استفاده از این فریمورک می تواند موارد زیر باشد:
•    منحصر به فردی بالا
•    CSS بهینه

Bulma :
یکی دیگر از فریمورک های جدید و محبوب زبان CSS ، فریمورک  Bulma می باشد که ترکیبی از فریمورک های Bootstrap و Semantic UI می باشد. و وارد کردن آن به پروژه اسان است . دلایل زیر میتوانند دلایل خوبی برای استفاده از این فریمورک باشند:
•    طراحی آسان و خلاقانه
•    داکیومنت کامل
•    همه کاره بودن
 
UIKit :
یکی دیگر از فریمورک های ماژولار و سبک CSS فریمورک UI Kit می باشد. این فریمورک  مجموعه ای کامپوننت های Html ، CSS و JavaScript  می باشد .همچنین UI Kit یکی از پر استفاده ترین ابزار ها برای توسعه ی برنامه های ios می باشد.
دلایل استفاده از این فریمورک می تواند به صورت زیر باشد:
•    معماری واضح
•    قابلیت سفارش سازی بالا
•    ماژولار بودن
•    دسترسی به تم های آماده

JavaScript :
گام سوم در یادگیری Front-End ، یادگیری زبان JavaScript می باشد . زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت یک زبان داینامیک میباشد که با استفاده از آن می توان به عناصر و المان های یک سایت حالت پویایی ببخشیم. مثلا زبانی که در یک صفحه وب یک دکمه برای ارسال اطلاعات درست می کنیم. قالب دکمه و ایجاد آن با استفاده از زبان Html می باشد و طرح ظاهری و رنگ بندی آن با استفاده از CSS می باشد. همچنین پویایی آن یعنی ارسال اطلاعات به سمت سرور با استفاده از جاوااسکریپت می باشد.
زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت علاوه بر کاربرد در قسمت فرانت اند یک سایت در بک اند نیز کاربرد دارد و می توان با استفاده از آن کد های سمت سروری ایجاد کرد. علاوه بر این ها از این زبان در برنامه نویسی اندروید و برنامه نویسی ویندوز استفاده می شود . این زبان دارای فریمورک های مختلفی می باشد که  برخی از  مهمترین آن ها عبارتند از:
•    Ember.js
•    Angular.js
•    Vue.js
•    Node.js

Ember.js :
یکی از معروف ترین فریمورک های جاوااسکریپت ، فریمورک Ember.js می باشد که در سال 2015 به دنیای برنامه نویسی معرفی شد.این فریمورک قابلیت پشتیبانی از Data Binding را دارد که این فریمورک را به فریمورکی قدرتمند برای مدیریت رابطه های کاربری پیچیده تبدیل کرده است. برخی از سایت هایی که با این فریمورک نوشته شده اند مانند Linkdin ،  Netflix ، Nordstorm و ... می باشند. 

Angular.js :
یکی دیگر از محبوب ترین فریمورک های زبان جاوااسکریپت ، فریمورک Angular.js می باشد . این فریمورک  که بر اساس زبان Typescript  نوشته شده است در سال 2009 توسط شرکت گوگل ارائه شد. با استفاده از این فریمورک می توان پروژه را با استفاده از تگ های که خودمان مینویسیم، نوشت . همچنین این فریمورک با استفاده ازویژگی هایی از جمله : تزریق وابستگی ، پشتیبانی از Ajax ، الگو سازی و ... در ساخت وب اپلیکیشن های تک صفحه ای کاربر فراوانی دارد.برخی از دلایل استفاده از این فریمورک عبارتند از:
•    این فریمورک دارای سیستم MVC میباشد
•    این فریمورک بسیار شهودی می باشد
•    پشتیبانی گوگل از آن
•    پشتیبانی از Ajax

Vue.js :
یکی از بهترین و سبک ترین فریمورک های جاوا اسکریپت ، فریمورک Vue.js می باشد.این فریمورک ترکیبی از مفاهیم فریمورک Angular و کتابخانه React می باشد . از این فرییمورک برای ساخت رابط های کاربری و وب اپلیکیشن های تک صفحه ای می توان استفاده کرد. بعضی دلایل و ویژگی هایی که می تواند باعث استفاده از این فریمورک شوند به صورت زیر می باشد:
•    ادغام آن با پروژه های تحت وب بسیار اسان می باشد
•    مستندات رسمی بسیاری از آن برای یادگیری وجود دارد
•    دارای معماری MVC می باشد
Node.js :
Node.js یک محیط برای اجرای کد های جاوا اسکریپت می باشد .با استفاده از Node.js می توان کد های جاوا اسکریپت را خارج از محیط مرورگر اجرا کرد و این امکان را ایجاد کرد که بتوان با زبان جاوااسکریپت کد های سمت سرور را  همانند دیگر زبان های سمت سرور مانند PHP یا دیگر زبان ها نوشت. 

تفاوت کتابخانه با فریمورک چیست؟


کتابخانه ها شامل قطعه کد های از پیش نوشته شده اند که شامل کلاس ها ، توابع ، متد ها و ... می شوند و هرجای برنامه که به آن ها نیاز بود به راحتی می توان آن ها را فراخوانی کرد. اما فریمورک ها چهارچوبی هستند که کد های برنامه ما در آن ها نوشته می شود . یعنی برنامه نویس در نوشتن کد های خود هرجا نیاز بود متد های کتابخانه را صدا می زند ولی در فریمورک ، این فریمورک هست که کدهای برنامه نویس را فراخوانی می کند .فریمورک ها شامل چندین کتابخانه هستند و در یک برنامه تنها از یک فریمورک می توان استفاده کرد در حالی که می توان از چندین کتابخانه استفاده کرد.

کتابخانه های معروف جاوا اسکریپت:
جاوا اسکریپت شامل کتابخانه های بسیاری می باشد که چند مورد از بهترین آن ها به صورت زیر می باشد:
•    jQuery
•    Chart 
•    React
•    PDF.js
•    Swiper

jQuery :
بدون شک یکی از بهترین و محبوب ترین کتابخانه های زبان جاوااسکریپت ، کتابخانه jQuery می باشد . این کتابخانه کد نویسی با جاوااسکریپت را بسیار راحت و اسان می کند . مهترین ویژگی این کتابخانه ایجاد ارتباط سریع با سمت سرور می باشد.همچنین از این کتابخانه در فریمورک Bootstrap نیز استفاده شده است.
Chart :
یکی دیگر از کتابخانه های پر استفاده در زبان جاوا اسکریپت کتابخانه Chart می باشد . از این کتابخانه برای رسم نمودار ها در برنامه استفاده می شود.

React :
کتابخانه محبوب بعدی در زبان جاوااسکریپت ، کتابخانه React می باشد .این کتابخانه که توسط فیسبوک پشتیبانی می شود به ما این اجازه را می دهد که که کدهای برنامه خود را به صورت کامپوننت به بخش های کوچکتر تقسیم کرده و هرجا دوباره نیاز به استفاده از آن ها بود بدون بازنویسی مجدد آن ها بتوان از آن کامپوننت ها استفاده کرد.

PDF.js :
یکی دیگر از کتابخانه های جاوا اسکریپت ، کتابخانه PDF.js می باشد. همانطور که از اسم پیداست این کتابخانه برای رندر کردن فایل های PDF به صورت Html مورد استفاده قرار میگیرد.

Swiper :
کتابخانه بعدی از زبان جاوا اسکریپت ،کتابخانه Swiper می باشد. با استفائه از این کتابخانه می توان اسلایدر های جذاب و زیبا برای سایت طراحی کرد.

 

Back-End چیست؟


قسمت دوم از حوزه ی برنامه نویسی وب مربوط به برنامه نویسی Back-End می شود. بک اند پشت صحنه یک وب سایت یا وب اپلیکیشن می باشد که منطق و نحوه عملکرد یک وب سایت یا وب اپلیکیشن را مشخص می کند.درواقع بک اند مرورگرها را به بانک های اطلاعاتی و سرور متصل می کند .کدهایی که در سمت سرور ا همان بک اند نوشته می شوند از دید کاربران پنهان می باشند و کاربران هیچ دسترسی به آن ها ندارند.
اگر یک وب سایت یا یک وب اپلیکیشن را به عنوان یک رستوران در نظر بگیریم.بخش سالن این رستوران همان فرانت می باشد که مشتری ها و کاربران منتظر ارائه خدمات درخواستی خود هستند و قسمت اشپزخانه این رستوران همان بخش بک اند ما می باشد که در آن سفارش مشتریان پردازش و اماده شده و دوباره به سالن برگردانده میشود. 
در قسمت بک اند زبان های برنام نویسی سمت سرور زیادی وجود دارد که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:
•    PHP
•    Python
•    C#
•    Java
•    SQL

PHP :
یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سروری زبان برنامه نویسی PHP می باشد . این زبان اسکریپتی بوده و همچنین کاملا رایگان می باشد. با این زبان می توان کدهای سمت سرور برای یک وب سایت یا وب اپلیکیشن نوشت و تنها بر روی وب سرور هایی قابل اجرا می باشد که روی آن ها از قبل این زبان نصب شده باشد. زبان PHP می تواند بر روی انواع سیستم عامل ها از جمله ویندوز ، لینوکس و مک قابل اجرا باشد. این زبان از تمامی انواع بانک های اطلاعاتی پشتیبانی می کند. اگر بخواهیم به کاربرد این زبان در وب سایت های مختلف اشاره کنیم می توان به وب سایت های دیجی کالا ، فیسبوک ، ویکی پدیا ، آپارات و ... اشاره کرد که با استفاده از این زبان برنامه نویسی شده اند. 
 دلایلی که می توان این زبان برنامه نویسی را به عنوان زبان سمت سرور خود انتخاب کرد می تواند به صورت زیر باشد:
•    آسان بودن در یادگیری
•    وجود کتابخانه های فراوان برای این زبان
•    هزینه رایگان
•    همه کاربره بودن 
•    قابلیت انعطاف پذیری بالا
زبان PHP دارای انواع مختلفی از فریمورک ها می باشد که برای راحتی و آسانی در کد نویسی می توان از آن ها استفاده کرد. برخی از بهترین و مهمترین فریمورک های این زبان به صورت زیر می باشند:
•    Laravel
•    CodeIgniter
•    Symfone
•    CakePHP

Laravel :
امروزه بهترین ومحبوب ترین فریمورک زبان PHP ، فریمورک لاراول می باشد . این فریمورک در سال 2011 به دنیای برنامه نویسی معرفی شد . این فریمورک به این منظور ساخته شده است که بعضی از نواقص فریمورک قبلی خود یعنی CodeIgniter را رفع کند. این فریمورک دارای قابلیت های فراوانی همانند احراز هویت کاربران ، صفحه بندی خودکار ، ماژوله بودن ، ساخت کوئری های دیتا بیس و ... می باشد. همچنین این فریمورک از مدل MVC پشتیبانی می کند.

CodeIgniter :
یکی دیگر از فریمورک های زبان PHP فریمورک CodeIgniter می باشد که از معماری MVC پشتیبانی می کند. همچنین این فریمورک این اجازه را به برنامه نویسان می دهد که برنامه هایی غیر از معماری MVC را کد نویسی کنند. این فریمورک دارای قابلیت های زیادی همانند مسیر یابی ، پشتیبانی از بانک های اطلاعاتی مختلف ، کش کردن و... را دارا می باشد.


Symfone :
اولین فریمورک زبان PHP که دارای معماری MVC می باشد ، فریمورک Symfone می باشد که در سال 2005  معرفی شد.این فریمورک تنها فریمورکی می باشد که تمامی قوانین و استاندارد های زبان PHP را به طور کامل رعایت کرده است. این فریمورک گزینه مناسبی برای کد نویسی وب سایت های است که به مقیاس پذیری ، پشتیبانی و بهینه سازی نیازمند هستند. همچنین این فریمورک از بیشتر بانک های اطلاعاتی همانند MYSql ،  Oracel ، SQLServer ،  Drizzel و ... پشتیبانی می کند.

کتابخانه های معروف PHP :
زبان PHP شامل کتابخانه های بسیار فراوانی می باشد که مهمترین آن ها به صورت زیر می باشد:
•    Monolog
•    Math
•    PHPUnit
•    Opuath
•    Whoops

Monolog :
با استفاده از این کتابخانه می توان یک سیستم پیشرفته برای ورود به پنل های مختلف ایجاد کرد.
این کتابخانه با فریمورک های Symfony2 ، Slim و Laravel سازگار می باشد.
Math :
این کتابخانه شامل معادلات و الگوریتم های ریاضی می باشد که میتوان از آن استفاده کرد.
PHP Unit :
این کتابخانه از زبان PHP برای تست کردن فریمورک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

Opuath :
از این کتابخانه برای تایید هویت کاربران از طریق شبکه های اجتماعی همانند فیسبوک ، توییتر ، اینستاگرام 
و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

Whoops :
این کتابخانه در زبان PHP برای نشان دادن دقیق خطا ها و اشکالات کد ها مورد استفاده قرار می گیرد. فریمورک لاراول از این کتابخانه پشتیبانی می کند.


Python:
 یکی  دیگر از زبان های سمت سروری که می توان با آن کد های سمت سرور نوشت ،زبان برنامه نویسی Python می باشد. این زبان یک زبان شی گرا و مفسری بوده که به دلیل شباهت کد نویسی آن با زبان انسان بسیار راحت تر و اسان تر است برای یادگیری نسب به دیگر زبان ها. برنامه هایی که با این زبان نوشته می شوند قبلیت طراحی ماژولار دارند یعنی کد هایی که در یک برنامه نوشته می شوند قابلیت استفاده مجدد در دیگر برنامه ها را دارند. این زبان برنامه نویسی در بین برنامه نویسان از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و شاید بتوان این محبوبیت را به خاطر دلایل زیر دانست:
•    غول های فناوری دنیا مانند گوگل ، یوتیوب ، فیسبوک و... این زبان را دوست دارند
•    مناسب بودن برای مبتدی ها
•    چند منظوره بودن این زبان
•    از کتابخانه های بسیاری پشتی بانی می کند
زبان برنامه نویسی پایتون شامل فریمورک های مختلفی می باشد که در زیر چند مورد از آن ها اورده شده است:
•    Django
•    Flask
•    Cherry py
Django :
جنگو یکی از بهترین و محبوب ترین فریمورک های زبان برنامه نویسی پایتون می باشد که به صورت متن باز و کاملا رایگان می باشد . این فریمورک از کتابخانه های بسیاری پشتیبانی می کند که همین، کار برنامه نویسان را راحت کرده است و به ان ها امکان کد نویسی راحت تر و بهتر را داده است. این فریمورک دارای قابلیت های فراوانی همچون مکانیسم احراز هویت ، مسیر یابی ، موتور الگو و ... می باشد . همچنین این فریمورک از بیشتر نسخه های بانک های اطلاعاتی پشتیبانی می کند.
Flask :
 یکی دیگر از فریمورک های کحبوب پایتون فریمورک Flask   می باشد که برگرفته از فریمورک Ruby Sinatra می باشد. با استفاده از این فریمورک می توان از افزونه های مورد نیاز خود استفاده کنیم. همچنین می توان از این فریمورک برای کد نویسی انواع مختلف پروژه ها استفاده کرد.
Cherry py :
یکی دیگر از فریمورک های محبوب زبان پایتون فریمورک Cherry py می باشد که در سال 2002  به دنیای برنامه نویسی معرفی شد. این فریمورک شی گرا و منبع باز می باشد و برای طراحی سایت های داینامیک از ان استفاده می شود. همچنین Cherry py دارای امکانات اضفی نمی باشد و می توان گفت که این فریمورک مینیمالیست می باشد. یادگیری این فریمورک اسان می باشد زیرا سعی می کند که از امکانات داخل پایتون استفاده کند.

کتابخانه های پایتون :

زبان پایتون نیز همانند دیگر زبان های برنامه نویسی از کتابخانه های بسیاری پشتیبانی می کند که در زیر می توان به برخی از مهمترین ان ها اشاره کرد:
•    Pandas
•    NumPy
•    OpenCV
•    Scrapy
•    Arrow
Pandas :
یکی از کتابخانه های معروف زبان پایتون کتابخانه Pandas می باشد که با استفاده از آن می توان بروی دیتاها و داده ها عمل تحلیل را انجام داد.

NumPy :
یکی دیگر از کتابخانه های پایتون کتابخانه NumPy می باشد که با استفاده از این کتابخانه می توان از آرایه ها و ماتریس های چند بعدی در کد های خود استفاده کرد. همچنین با استفاده از این کتابخانه می توان با  معادلات ریاضی بر روی ارایه ها تغیرات ایجاد کرد.

OpenCV :
کتابخانه دیگر زبان پایتون ، کتابخانه OpenCV می باشد که با استفاده از این کتابخانه می توان به پروژه خود تصاویر را اضافه کرد و برروی آن ها ویرایش و عملیات های گوناگون انجام داد.

Scrapy :
این کتابخانه نیز یکی از کتابخانه های محبوب زبان پایتون می باشد که در حوزه Web Scrapy یا جمع اوری اطلاعات از طریق بازدید کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.
Arrow :
یکی از کتابخانه های معروف و محبوب زبان پایتون کتابخانه Arrow می باشد . با استفاده از این کتابخانه می توان تاریخ ها و زمان ها را ایجاد ، تبدیل ، تغییر و حذف کرد.


C# :
یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی ، زبان C# می باشد.این زبان یک زبان شی گرا بوده و از خانواده زبان های C می باشد که در سال 2000 به دنیای برنامه نویسی معرفی شد. متخصصان حوزه برنامه نویسی زبان C# را از نظر سختی و پیچیدگی در حد متوسط می دانند و معتقدا که این زبان برای یادگیری مبتدیان و متخصصان مناسب می باشد. زبان سی شارپ در انواع حوزه های برنامه نویسی از جمله برنامه نویسی دسکتاپ ، بازی سازی ، برنامه نویسی اندروید و برنامه نویسی تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد. دلایل بسیاری وجود  دارد که این زبان به یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب تبدیل شده است. در زیر به چند مورد از آن ها می توان اشاره کرد:
•    یادگیری آن آسان است
•    سی شارپ می تواند در وقت صرفه جویی کند
•    سی شارپ یک زبان مقیاس پذیر می باشد

.Net  :
دات نت یا .Net یک پلتفرم متن باز و رایگان برای توسعه ی برنامه ها می باشد. این پلتفرم که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است از زبان های مختلفی همچون C# ، Vb.Net ، C++ و ... پشتیبانی می کند و برای برنامه نویسی در این فریمورک می توان از این زبان ها استفاده کرد. فریمورک دات نت مانند یک جعبه ابزار می باشد که در درون خود قطعه کد های از پیش نوشته شده را نگه داری می کند می توان از آن ها تحت عنوان name Space ها در برنامه های خود استفاده کرد.
Asp.Net :
Asp.net همانند دیگر فریمورک ها یک زبان اسکریپت نویسی می باشد که توسط شرکت مایکروسافت و به منظور افزودن برخی از ویژگی ها به فریمورک دات نت ارائه شده است که این پلتفرم را برای ساخت وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها اماده می کند. استفاده از این فریمورک مزیت های فراوانی دارد که می توان به چند مورد ان ها اشاره کرد:
•    سادگی در کد نویسی
•    امنیت بیشتر
•    وجود ابزار های عالی
•    انعطاف پذیری
همچنین در برنامه نویسی با فریمورک Asp.net انواع مدل های مختلفی برای کدنویسی وجود دارد که می توان به چند مورد ار آن ها اشاره کرد:
•    Asp.net MVC
•    Asp.net Web Forms
•    Asp.net Web Page
•    Asp.net Web API

Asp.Net Core چیست؟
Asp.net Core نسخه بروز شده از نسخه های قبلی Asp.net می باشد که در سال 2016 توسط مایکروسافت ارائه شد و یکی از تفاوتهایی که با نسخه های قبلی خود داشت امکان نصب بر روی دیگر سیستم عامل ها از جمله لینوکس و مک را فراهم میکرد. 

Java :
یکی دیگر از زبان های محبوب و چند کاربره دنیای برنامه نویسی ، زبان جاوا می باشد که توسط شرکت اوراکل معرفی شده است.این زبان قدرتمند و شئ گرا در حوزه های مختلفی از جمله برنامه نویسی وب ، بازی سازی ، برنامه نویسی موبایل و دسکتاپ کاربرد دارد . همچنین این زبان در سه نسخه ی Java SE ، Java ME و Java EEمعرفی شده است که از نسخه ی Java EE برای برنامه نویسی وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. از زبان جاوا بیشتر برای برنامه نویسی پروژه های بزرگ و پیچیده استفاده می شود و برنامه نویسی پروژه های کوچک بااین زبان از لحاظ هزینه و زمان منطقی نمی باشد. یادگیری این زبان نیز نسبت به زبان های تحت وب دیگر بع مراتب سختر و پیچیده تر می باشد. همچنین زبان جاوا برای کامپایل و اجرای کد های خود نیازمند یک ماشین مجازی جاوا می باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که برنامه نویسان به سمت این زبان برنامه نویسی می روند. پس می توان برخی از این دلایل را به صورت زیر ذکر کرد:
•    جاوا یک زبان امن است
•    جاوا یک زبان تفسیر شده است
•    جاوا یک زبان فارغ از معماری است
•    جاوا یک زبان چند نخی است
•    جاوا عملکری بالا دارد

زبان برنامه نویسی جاوا دارای انواع مختلفی از فریمورک ها می باشد. چند مورد از ان ها به صورت زیر می باشد:
•    Spring
•    Java Service Face
•    Google Web Toolkit

Spring :
محبوب ترین و یا شناخته شده ترین فریمورک زبان جاوا ، فریمورک Spring می باشد. با استفاده از این فریمورک می توان انواع مختلفی از وب اپلیکیشن هارا در سطوح مختلف کدنویسی کرد. همچنین این فریمورک نه تنها از زبانن جاوا پشتیبانی می کند بلکه از تمامی زبان هایی که بروی ماشین مجازی جاوا اجرا می شوند مانند زبان Kotlin و... نیز پشتیبانی می کند.

Java Service Face :
یکی دیگر از فریمورک های معروف زبان جاوا فریمورک JSF می باشد. این فریمورک که از معماری سه لایه نیز پشتیبانی می کند به برنامه نویسان این امکان را می دهد که اپلیکیشن هایی مبتنی بر کامپوننت ها را ایجاد کنند.این فریمورک نیز مانند سایر فریمورک های دیگر از Java EE استفاده می کند.

Google Web Toolkit :
این فریمورک که توسط شرکت گوگل و مبتنی بر جاوا طراحی شده است یک فریمورک کاربردی و مهم می باشد و می توان با استفاده از این فریمورک اپلیکیشن های کلاین ساید را ایجاد کرد. این فریمورک از ابزار هایی همانند Google Adwords و Google Wallet استفاده می کند. روش کار این فریمورک به این صورت می باشد که کد های سمت سرور خود را باستفاده از زبان جا مینویسد و سپس ان هارا به کد های جاوا اسکریپتی تبدیل می کند.

SQL:
Sql  یک زبان ساخت کوئری می باشد که برای ایجاد ارتباط با پایگاه های داده در حوزه وب مورد استفاده قرار میگرد. امروزه هر کسب و کاری شامل انواعی از دیتا ها می باشد .همچنین وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها روزانه با حجم انبوهی از داده ها سر و کار دارند. طبیعی است که این نرم افزار ها برای ذخیره اطلاعات خود نیازمند بانک های اطلاعاتی باشند. هر برنامه نویس در حوزه وب نیازمند اشنایی با زبان Sql  می باشد تا بتواند برنامه های خود را به طریقی با یکی از انواع پایگاه داده ها لینک دهد و این داده هارا در جدول هایی ذخیره ، به روز رسانی و حذف کند.
بانک های اطلاعاتی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
•    پایگاه داده ی سلسله مراتبی
•    پایگاه داده شبکه ای
•    پایگاه داده ی رابطه ای

پایگاه داده ی سلسله مراتبی:


در این پایگاه داده اطلاعات به صورت الویت بندی مرتب میشوند . یا به عبارت دیگر اطلاعات به صورت درختی مرتب می شوند یعنی یک جدول به عنوان ریشه پایگاه داده عمل می کند و دیگر جداول به صورت فرزند به ان متصل می شوند.در این نوع پایگاه داده از رابطه ی والد/فرزند استفاده می شود.

پایگاه داده شبکه ای:


این نوع از پایگاه داده بسیار شبیه به نوع سلسه مراتبی می باشد تنها با این تفاوت  نسبت به مدل سلسله مراتبی که در این مدل هر فرزند می تواند چندین والد داشته باشد . به بیان دیگر می توان پایگاه داده سلسله مراتبی را زیر مجموعه ای از پایگاه داده ی شبکه ای دانست.

پایگاه داده رابطه ای :


در این نوع از پایگاه داده ها ، پس از انکه دو نوع پایگاه داده ی قبلی دارای ضعف هایی بودند از یک نوع رابطه ریاضی استفاده می شود. پس در این نوع جداول براساس رابطه های با یکدیگر در ارتباط می باشند.
 

نظرات کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است

دیجیتال مارکتینگ ایکاد

برای ارتباط با ما می توانید یکی از راههای زیر را امتحان کنید:

آدرس شرکت ایکاد

شهرکرد : خیابان 12 محرم، فاز سوم بازار بزرگ میلاد، طبقه دوم، واحد 64

اهواز : کوی ملت، خیابان 16 عامری، مجتمع آلباخ 4، پلاک 104

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :