طراحی سایت چیست؟

592
طراحی سایت چیست؟

در عصر کنونی که اکثر کارها به اینترنت وابسته است حتما اسم وب سایت به گوشتان خورده است. طراحی وب سایت در واقع به ایجاد یک چهارچوب برای به اشتراک گذاری محتوای مورد نظر شما در قالبی به نام سایت در بستر فضای اینترنت گفته می­شود که هر کدام با آدرس منحصر به خود از هم جدا می­شوند. به طور دقیق تر طراحی سایت به تشکیل صفحات سایت به وسیله کد های زبان های برنامه نویسی است. قدمت این کار به سال 1991 میلادی باز می­گردد که دریچه ای جدید توسط پروفسور تیم برنرز لی  به روی بشریت باز شد.

در گذشته تنها به طراحی وب سایت در دسکتاپ توجه میشد اما در سال­های اخیر به طراحی برای مرورگر های موبایل و تبلت هم اهمیت ویژه ای می­دهند.

 

دلیل اهمیت وب سایت چیست؟

هیچ­گاه نمی­توانیم از اهمیت داشتن سایت چشم پوشی کنیم چرا که اگر قدرتمند در این حیطه ظاهر نشوید به پیشتازی برند های رقیب خود کمک کرده اید. کاربرانی که به دنبال محصول یا خدمت مورد نظر خود هستند اگر شما را در سطح مطلوبی نبینند قادر به اعتماد به شما نیستند برای جلب این اعتماد و تبدیل کاربر به مشتری شما به یک طراحی سایت جذاب و قدرتمند نیاز دارید.

 

بررسی انواع طراحی سایت

 اگر قصد دارید در فضای آنلاین حاضر شوید و کسب اعتبار کنید لازم است با انواع طراحی سایت آشنا شوید.

1- طراحی سایت استاتیک: یکی از ساده ترین و قدیمی ترین روش های طراحی سایت طراحی به روش استاتیک است چرا که در آن از کد های ثابت بهره می­گیرند و هزینه کمتری دارد. در واقع مانند یک بروشور آماده است که اطلاعات مد نظر در آن نوشته شده است و بیشتر برای سایت هایی که صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند مفید است زیرا تعامل بسیار کمی با کاربران دارد.

2_ طراحی سایت دینامیک: از لحاظ ارتباط با کاربران درست بر خلاف سایت های استاتیک قرار دارند زیرا هدف و کاربرد آن­ها دقیقا ایجاد تعامل با کاربران است. و از لحاظ امکان تغییر منعطف تر عمل می­کند و این قابلیت را دارد که بسته به پلتفرمی که در آندیده می­شود و نیاز کاربران­اش ارائه شود. اگر سایت تجاری داید می­تواند انتخاب خوبی برای شما باشد اما باید توجه داشته باشید که نسبت به سایت های داینامیک از سرعت کمتری برخوردارند چرا که روند کد گذاری پیچیده تری دارند.

3- طراحی سایت به روش واکنش گرا: یک روش کاربردی و ضروری برای همه سایت ها ست. در واقع یک وب سایت واکنش گرا با توجه به مرورگر مورد استفاده کاربر تغییر می­کند یعنی سایت به گونه ای طراحی می­شود که از هر طریقی اعم از دسکتاب یا صفحه موبایل قابل مشاهده باشد. همانطور که گفتیم برای همه سایت ها مفید است اما اگر شما یک سایت فناوری یا فروشگاهی دارید هرگز از آن غافل نشوید.

4- طراحی سایت به روش تطبیقی: از لحاظ هدف در واقع با روش واکنش گرا یکسان است یعنی اندازه نمایشگر کاربر را شناسایی می­کند و خود را با آن تطبیق می­دهد.

اما تفاوت این دو طراحی در چیست؟  در روش واکنش گرا طراح سایت تنها از یک طرح برای صفحه سایت خود استفاده می­کند و همان یک طرح به مقیاس های مختلف در می­آید. اما در روش تطبیقی چند طرح از یک صفحه سایت به وجود می­آورند تا در دستگاه­های متفاوت به نمایش در بیاید. که این خود باعث سنگین تر شدن سایت نیز می­شود.

5_ طراحی سایت یک صفحه ای: همانطور که از نام آن قابل فهم است، در این سایت شما تمام اطلاعات مد نظر خود را در یک صفحه در دسترس قرار می­دهید. و در انتهای آن شما می­توانید اطلاعات خود را قرار دهید. پس اگر محتوای زیادی ندارید و به طور مثال نیاز به یک رزومه آنلاین دارد بهترین گزینه پیش روی شماست.

 

فرآیند طراحی سایت

یک طراح سایت با تجربه در طراحی سایت خود هم به زیبایی های بصری و هم به بحث فنی سایت توجه لازم می­کند. اگر شما به دنبال طراحی یک سایت هستید، این 7 قدم به شما به عنوان نقشه راه کمک می­کند تا بهتر این مسیر را طی کنید.

1_ هدف یابی:  طراح سایت با مشارکت مشتری باید بتواند بفهمد سایت با چه هدفی و برای چه افرادی راه اندازی می­شود. در واقع باید بدانید که چگونه می­توانید به مشتری خود کمک کنید،که در واقع کمکی در جهت حرکت صحیح به سوی هدف طراحی سایت است.

2- ایجاد محدوده:  یکی از مشکلاتی که در طراحی سایت ممکن است دامن گیر شود، خزش دامنه است. در ابتدا با هدفی محدود شروع می­کنید اما در طول زمان این هدف و گسترش پیدا می­کند یا کلا تغییر می­یابد. اما شما با تعیین یک برنامه زمانی واقع بینانه می­توانید بر کار و اهداف تسلط داشته باشید.

3- ساخت نقشه سایت: زیر بنای هر سایتی را نقشه آن تشکیل می­دهد. نقشه سایت به طراح کمک می­کند تا بتواند رابطه بین صفحات سایت و محتوای آن­ها را توضیح بدهد.

 4- محتوا نویسی: اکنون که تصویر کلی سایت را مد نظر داریم می­توانیم سراغ مهمترین بخش سایت برویم. تولید محتوا دو هدف مهم دارد، یکی درگیر کردن مخاطبان و ایجاد تعامل با آن­ها باعث هدایت آن­ها به سمت هدف شما می­شود و همچنین محتوا به بهتر دیده شدن سایت توسط موتور های جستجو کمک می­کند که همان سئوی سایت است.

5- عناصر بصری: حال که نقشه سایت و محتوا را در دست داریم باید به جنبه های بصری سایت توجه کنیم تا مخاطب را به خوبی جذب کند. بخشی از عناصر تشکیل دهنده آن انتخاب رنگ­ها و لوگو هستند. همچنین استفاده از تصاویر می­تواند در فهم بهتر محتوا موثر باشد.

6- تست سایت: وقتی محتوا و تصاویر سایت حاضر شد وقت آن است که هر صفحه سایت به طور جدا بررسی شود تا ببینید لینک ها کار می­کنند و در همه مرورگر ها به درستی نمایش داده می­شوند. این مرحله بسیار مهم است تا شما از ارائه سایت خراب پیشگیری کرده باشید.

7- راه اندازی: اکنون وقت بهره برداری از ثمره تلاشتان است،وقتی همه چیز کاملا تست شد زمان راه اندازی سایت است. اما باید توجه داشته باشید که طراحی سایت یک امر زمانبر است و با راه اندازی سایت کار شما اتمام نیافته است چرا که یک سایت همیشه نیاز به نگهداری دارد.

 

جمع بندی نهایی مقاله طراحی سایت چیست؟

با طی کردن فرآیند اصولی طراحی سایت شما می­توانید مطمئن باشید که در نهایت دارای سایتی هستید که انتظارات شما را برآورده می­کند. برای به دست آوردن این هدف سعی کنید اطلاعات کافی در دسترس طراح سایت خود قرار دهید تا نتیجه بهتری به دست آورید.

نظرات کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است

دیجیتال مارکتینگ ایکاد

برای ارتباط با ما می توانید یکی از راههای زیر را امتحان کنید:

آدرس شرکت ایکاد

شهرکرد : خیابان 12 محرم، فاز سوم بازار بزرگ میلاد، طبقه دوم، واحد 64

اهواز : کوی ملت، خیابان 16 عامری، مجتمع آلباخ 4، پلاک 104

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :